fbpx

Дефицит на витамин В12 и увеличаване на теглото

Foods Highest in Vitamin B12 (Cobalamin). Healthy eating

Витамин В12, известен още като кобаламин, е водоразтворим и участва в различни важни процеси в тялото. Например, тялото го използва, за да изгради ДНК и да създаде нови червени кръвни телца, както и да произвежда енергия. Витамин В12 помага за правилното функциониране на мозъка и нервната система.

Следователно, недостигът на това хранително вещество може да има неприятни последици за здравето. Сред тях е и увеличаването на теглото. Ако е налице необяснимо наддаване на теглото, обсъдете това с Вашия лекар, за да определите първопричината.

Развитие и симптоми на недостиг на витамин В12

За да абсорбира ефективно витамин B12, тялото се нуждае от здрави стомах и черва, добре функциониращ панкреас и достатъчно високи нива на протеин, който се свързва с витамин B12 в стомаха. Възрастните жени имат нужда от 2,4 mcg витамин B12 на ден. Това количество се увеличава до 2,8 mcg на ден по време на бременност и кърмене. Възрастните мъже могат да посрещнат нуждите си, като консумират 2,6 mcg витамин B12 на ден.

Допълнителният витамин В12 може да се съхранява в черния дроб и само малки количества се губят чрез урината, потта или изпражненията всеки ден. Поради това, за да се развие сериозен дефицит, понякога може да отнеме година или повече.

Симптомите на дефицит на витамин В12 включват: хронична умора, недостиг на въздух, сърцебиене, изтръпване на крайниците, лош баланс, загуба на концентрация, лоша памет, дезориентация, промени в настроението, инконтиненция, безсъние. 

Хората, които са най-изложени на риск от развитие на дефицит, са предимно в напреднала възраст, както и тези, които пушат, злоупотребяват с алкохол или следват вегетарианска или веганска диета.

Като допълнителни рискови фактори се считат хирургия на червата, панкреатична недостатъчност, паразитни инфекции и някои автоимунни нарушения.

Освен това, някои лекарства също могат да намалят способността на тялото да абсорбира витамин В12 от храната.

Как да си набавим достатъчно витамин В12 чрез храната

Витамин В12 се намира изключително в животински храни или храни, обогатени с този витамин, като:

Месо и пиле: особено месо от вътрешни органи и червено месо, например говеждо 

Риба и морски дарове: особено миди, сардини, риба тон, пъстърва и сьомга

Млечни: прясно мляко, сирене и кисело мляко

Яйца: особено яйчен жълтък

Обогатени храни: зърнени храни за закуска, хранителни дрожди, както и някои меки меса или растителни млека

Добавките, които са широко достъпни в магазините и онлайн, са друг начин за посрещане на ежедневните нужди от витамин В12.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Как може да ти помогне Smart Diet?

да се отървеш веднъж и завинаги от излишните килограми

да подобриш здравето си

да постигнеш мечтания външен вид и да възвърнеш самочувствието си

да се справиш със здравословните проблеми, дължащи се на килoграмите, като високо кръвно налягане, висок холестерол, преддиабетно състояние

И всичко това ще се случи без да гладуваш, без да се лишаваш и без да стресираш организма си.
Всичко ще се случи без усилия, без нерви, без къркорене на стомаха и най-вече без обратен ефект.