fbpx

Осъзнато хранене – ще е то?

Young woman in white T-shirt choosing between broccoli or junk food, donut. Healthy clean detox eating concept. Vegetarian, vegan, raw concept. Copy space.

Знаете ли, че храната може да бъде източник на удоволствие, освен на енергия? Случвало ли Ви се е храненето да се превърне в любимо преживяване, не заради погълнатото количество, а заради осъзнатото преминаване през този жизнено важен процес?

Сладкодумно-неясно, нали? Е, време е да обърнем внимателен поглед към темата. И в спора (на ум) да намерим своята истина. Добрите примери са точно затова – да събудят сетивата, да предизвикат ума и в тази амалгама от емоции и аргументи да се случи осъзнаването.

Да опитаме.

Какво е осъзнато хранене?

Накратко, това е умението за поддържане на моментно осъзнаване на храната и напитките, които консумирате. Важно е да наблюдавате, а не да преценявате как храната Ви кара да се чувствате, както и сигналите, които тялото Ви изпраща за вкус и удовлетворение. Осъзнатото хранене изисква просто да признаете и приемете чувствата, мислите и телесните усещания, които наблюдавате. Това може да обхване процеса на закупуване, приготвяне и сервиране на храната, както и консумирането й.

Какво се случва обичайно

За много от нас, активен живот означава също и бързо хранене или хранене „на автопилот“ – в колата, пътувайки до работа, на бюрото пред компютъра, с книга в ръка, пред телевизора или телефона. Храним се неосъзнато, някак между другото, понякога без усещане, че вече сме сити и е добре да спрем.

Всъщност, често ядем по причини, различни от физиологичен глад – за да задоволим емоционални нужди, да облекчим стреса или да се справим с неприятни емоции като тъга, тревожност, самота или скука. Осъзнатото хранене определено не е това.

Важно е да се отбележи, че осъзнатото хранене не е синоним на диета. То не изисква строги правила за това колко калории можете да ядете или кои храни трябва да включите или избягвате в режима си. По-скоро, става въпрос за фокусиране на всички сетива и присъствие тук и сега, докато пазарувате, готвите, сервирате и ядете храната си.

Предимства на осъзнатото хранене

Обърнете голямо внимание на това как се чувствате, докато ядете – текстурата и вкуса на всяка хапка, сигналите за глад и пълнота на тялото, как различните храни влияят на енергията и настроението. Това определено е здравословен навик. И той вероятно ще Ви отведе към следваща стъпка – да подбирате все по-здравословна храна в менюто си.

Бъдете любопитни и наблюдавайте себе си, както и храната, която консумирате. Любопитството към храната, всъщност, е Вашият ключ към Вашето осъзнато хранене.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Свържи се с мен

Сподели с приятели.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Smart Diet © Всички права запазени