fbpx

Здравословно хранене при децата и как да го постигнем

Three happy children eating ice cream near swimming pool at the day time. Concept healthy food.

Има ли деца, които да не обичат вредна храна?

А има ли рецепта трайно, аргументирано и логично, на техния език, да ги насочим към изграждане на култура на хранене, без да превръщаме това в битка?

Сигурни сме, че всеки родител поставя това на фокус по свой начин и избира да насочи вниманието на децата си към храни, които освен моментно удоволствие, носят и ползи за организма.

Предлагаме Ви идеи, с които да дообогатите креативното си мислене в тази посока.

Дефиниране на проблема

Рекламите на нежелани храни ни заливат отвсякъде. И някак неусетно, те се превръщат в желани и децата посягат към тях. В забързания ден, удобството и достъпността на храната вземат превес.

Но преминаването към здравословна диета може да има дългосрочен и благотворен ефект върху здравето на децата, като спомага за поддържане на здравословно тегло, избягване на определени здравословни проблеми, стабилизиране на настроението и изостряне на ума. Здравословната диета може също да окаже въздействие върху чувството за психическо и емоционално благополучие на детето, като спомага за предотвратяване на състояния като депресия, тревожност, биполярно разстройство, шизофрения.

Децата не са родени с копнеж към пържени картофи и пица и отвращение към броколи и моркови. Тази тенденция се изгражда с течение на времето, тъй като децата са изложени на все по-нездравословен избор на храна.

Възможно е обаче това желание да се препрограмира.

Колкото по-рано въведете здравословен, питателен избор в менюто на децата, толкова по-лесно ще могат да развият здрави отношения с храната и това ще продължи цял живот.

Насърчете здравословни хранителни навици у децата

Независимо дали са малки или в тийнейджърските си години, децата развиват естествено предпочитание към храните, на които се радват най-много. За насърчаване на здравословните хранителни навици, предизвикателството е да направите хранителни избори привлекателни.

Съсредоточете се върху цялостната диета, а не върху специфичните храни. Децата трябва да ядат повече пълноценна, минимално обработена храна – храна, която е възможно най-близка до естествената. Предлагайте им по-малко опаковани и преработени храни.

Бъдете пример за подражание. Детският импулс за имитация е силен, така че не молете детето си да яде зеленчуци, а просто му го демонстрирайте.

Гответе повече ястия у дома. Хранат в ресторанти и места за бързо хапване има повече добавена захар и нездравословни мазнини. Готвенето у дома може да има огромно влияние върху здравето на децата. Ако приготвяте храната в големи съдове, готвенето само няколко пъти седмично може да е достатъчно, за да осигурите храна за семейството дни наред.

Включете децата в пазаруване на хранителни стоки и приготвянето на ястия. Можете да ги научите на различни храни и какво да четат на етикетите на храните.

Достъпни здравословни храни. Дръжте под ръка много плодове, зеленчуци и здравословни напитки (вода, мляко, чист плодов сок), така че децата да избягват нездравословни закуски като газирани напитки, чипс и бисквитки.

Ограничете размерите на порциите. Не настоявайте детето да „облизва“ чинията и никога не използвайте храната като награда.

Здравословната храна за деца започва със закуската

Децата, които се наслаждават на закуската всеки ден, имат по-добра памет, по-стабилно настроение и енергия. Яденето на закуска с висококачествен протеин – от обогатени зърнени храни, кисело мляко, мляко, сирене, яйца, месо или риба, дори може да помогне на тийнейджърите да отслабнат.

Закуската не трябва да отнема време. Сварете няколко яйца в началото на седмицата и ги предлагайте на децата си сутрин, заедно с високопротеинови зърнени храни и ябълка, например.

Времето за хранене е повече от хранене

Споделеното време за семейството около трапезата дава чудесен пример за значението на здравословната храна. Нека не забравяме, че тийнейджърите обичат да ядат вкусни, домашно приготвени ястия, дори да са в перманентно лошо настроение.

Редовните семейни хранения осигуряват комфорт. Знаейки, че цялото семейство ще седне да яде вечеря (или закуска) заедно, приблизително по едно и също време всеки ден, може да бъде много успокояващо за децата и да повиши апетита.

Семейните хранения са възможност да наваксате информираността си за ежедневието на децата. Събирането на семейството около масата за хранене е идеална възможност да говорите и да слушате децата си, без да отвличате вниманието от телевизия, телефони или компютри.

Времето за хранене дава възможност да „преподавате чрез пример.”, но и да анализирате напредъка. Храненето заедно позволява на децата да вижда как и с какво се храните. Времето за хранене позволява да наблюдавате хранителните навици на децата си. Това е важно, особено при по-големите деца и тийнейджъри, които прекарват много време в хранене в училище или в домовете на приятели. Най-добрият начин да направите промени е да наблегнете на краткосрочните последици от нездравословните храни като физически вид или атлетични способности. Те са по-важни за тийнейджърите, отколкото дългосрочното здраве.

И още,

Направете плодовете и зеленчуците по-привлекателни.

Независимо дали са придирчиви или не, децата не винаги искат това, което е здравословно за тях – особено плодове и зеленчуци. Но има начини да направим тези храни по-желани.

Генетично модифицираните организми (ГМО) са проектирани главно за да направят хранителните култури устойчиви на пестициди. Тъй като детските мозъци и тела все още се развиват, те са по-чувствителни към тези токсини.

Хранете децата си с много плодове и зеленчуци, независимо дали са био или конвенционално отглеждани – ползите далеч надхвърлят рисковете. Изберете плодове и зеленчуци с дебела кожа като портокали, банани и авокадо. Изтрийте конвенционално отглежданите продукти с четка. Измиването няма да премахне пестицидите, поети от корените и стъблото, но поне ще премахне остатъците от тях. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Свържи се с мен

Сподели с приятели.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Smart Diet © Всички права запазени