fbpx

Азбука на емоционалното хранене

Crying woman lies in bed under the blanket, sweet box and tv remote control on background, top view, female depression concept. Stressed girl having a problem

Храните ли се, за да се чувствате по-добре или за да облекчите стреса?

Случва ли Ви се често да се озовете с пакет чипс или бисквити пред телевизора?

Изпитвате ли силен копнеж за сладко след емоционален стрес?

Ако поне два от отговорите Ви са положителни, следващите съвети могат да ви помогнат да спрете емоционалното хранене, да се преборите с желанието за храна при всяко безпокойство или всеки път, когато се усещате самотни, да идентифицирате причини и да намерите по-удовлетворяващи начини да нахраните чувствата си. Те не се нуждаят от храна.

Какво е емоционалното хранене?

Не винаги ядем само, за да задоволим физическия глад. Много от нас се обръщат към храна за да намерят усещане за комфорт и сигурнност, облекчаване на стреса или за да се наградят. И когато го правим, сме склонни да посягаме към нездравословна храна – сладолед, пица.

Емоционалното хранене е използването на храната, за да се почувствате по-добре – да запълнете емоционалните нужди, а не стомаха си. За съжаление, емоционалното хранене не решава емоционалните проблеми. Всъщност, обикновено Ви кара да се чувствате още по-зле. След това не само остава първоначалния емоционален проблем, но и чувството за виновни от преяждането.

Емоционалният хранителен цикъл

В определени случаи, използването на храната като стимул, награда или за отпразнуване не е нещо лошо. Но когато яденето е основен емоционален механизъм за справяне – когато първият им импулс е да отваряте хладилника, когато сте стресирани, разстроени, ядосани, самотни, изтощени или отегчени, попадате в нездравословен цикъл, в който истинското чувство или проблем остават скрити.

Емоционалният глад не може да бъде заситен с храна.

Емоционалния глад vs физическия глад

Преди да можете да се освободите от цикъла на емоционалното хранене, първо трябва да научите как да правите разлика между емоционалния и физическия глад. Емоционалният глад може да бъде мощен, така че е лесно да го сбъркате с физическия. Но има и разлики, които няма как да не забележите.

Емоционалният глад настъпва внезапно. Физическият глад, от друга страна, настъпва по-постепенно – поривът не е така силен в началото и не изисква незабавно удовлетворение (освен ако не сте яли от много дълго време).

Емоционалният глад жадува за специфични и удобни храни. Когато сте гладни физически, почти всичко Ви звучи добре – включително здравословни неща като зеленчуци. Но емоционалният глад жадува нездравословна храна или сладки закуски, които осигуряват моментален прилив на енергия. Чувствате, че имате нужда от чийзкейк или пица и нищо друго няма да свърши работа.

Емоционалният глад често води до безсмислено хранене. Преди да го усетите, сте изяли цяла торба чипс или цяла кутия сладолед, без наистина да обръщате внимание или напълно да им се насладите. Когато ядете в отговор на физически глад, обикновено сте по-наясно какво правите.

Емоционалният глад не се задоволява, след като стомахът е пълен. Физическият глад носи удовлетворение, когато стомахът е пълен. Емоционалният глад не е разположен в стомаха. Вместо звука на стържещия от физически глад стомах, чувствате глада си като копнеж, който идва от ума. Съсредоточени сте върху конкретни текстури, вкусове и миризми.

Емоционалният глад често води до съжаление, вина или срам. Когато ядете, за да задоволите физическия глад, е малко вероятно да се почувствате виновни или засрамени, защото просто давате на тялото си това, от което се нуждае. Ако почувствате вина, след като ядете, вероятно дълбоко в себе си знаете, че не ядете поради физическа необходимост.

Чести причини за емоционално хранене

Стрес. Когато е хроничен, тялото произвежда високи нива на хормона на стреса – кортизол. Кортизолът предизвиква желание за солени, сладки и пържени храни – те доставят прилив на енергия и удоволствие. Колкото по-неконтролиран е стресът в живота Ви, толкова по-голяма е вероятността да се обърнете към храна за емоционално облекчение.

Задушаващи емоции. Храненето може да бъде начин за временно заглушаване или „притискане“ на неудобни емоции, включително гняв, страх, тъга, безпокойство, самота, негодувание и срам. Докато се изпълвате с храна, можете временно да забравите трудните емоции.

Скука или чувства на празнота. Чувствате се неизпълнени и празни, а храната е начин да ангажирате тялото и времето си. В момента това отвлича вниманието от основните чувства на безцелност и неудовлетвореност от живота.

Детски навици.  Като малък вероятно са Ви награждавали със сладолед или са Ви водили на пица. Тези навици често могат да се пренесат в зряла възраст. Вашето хранене може да бъде обусловено от носталгия – за заветни спомени от бургерите на татко, от тортите на мама.

Социални събития. Събирането с други хора на трапеза е чудесен начин за разтоварване от стреса, но може да доведе и до преяждане. Лесно е да се прекали, защото храната е там или защото всички останали ядат.

Емоционалното хранене е резултат от скъсаната връзка, охладнелите отношения с вътрешното Аз и с тялото. Този разрив притъпява усещанията и създава объркване за източника на импулса за хранене.

Разпознаването на симптомите на всеки вид хранене ще Ви помогне да опознаете по-добре себе си и да започнете да търсите осъзнато причините за дисбаланс. 

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Свържи се с мен

Сподели с приятели.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Smart Diet © Всички права запазени