fbpx

Какво представляват функционалните храни?

Superfoods on black stone background. Legumes, nuts, chia, avocado, grapefruit, beans, goji, green apple and asparagus and quinoa. Top view.

През последните години функционалните храни придобиха популярност в контекста на темата Здраве и уелнес. 

Функционалните храни са известни също като хранителни продукти, които са силно хранителни и свързани с редица мощни ползи за здравето. Например, те могат да предпазват от болести, да предотвратяват недостига на хранителни вещества и да насърчават правилния растеж и развитие.

Да ги разгледаме по-отблизо.

Функционалните храни са съставки, които носят ползи за здравето, надхвърлящи хранителната им стойност. Някои видове съдържат добавки или други допълнителни съставки, предназначени да подобрят здравето.

Концепцията се заражда в Япония през 80-те години на миналия век, когато правителствените агенции започват да одобряват храни с доказани ползи в стремежа си да подобрят здравето на населението.

Сред тях са храни, обогатени с витамини, минерали, пробиотици или фибри. Богатите на хранителни вещества плодове, зеленчуци, ядки, семена и зърнени храни също често се считат за функционални храни.

Овесът, например, съдържа вид фибри, наречени бета глюкан, за които е доказано, че намалява възпалението, засилва имунната функция и подобрява здравето на сърцето.

По същия начин, плодовете и зеленчуците доставят антиоксиданти, които спомагат за защита от болести.

Примери за функционални храни

Функционалните храни обикновено се разделят на две категории: конвенционални и модифицирани. 

Конвенционалните храни са естествени храни, които са богати на важни хранителни вещества като витамини, минерали, антиоксиданти и здравословни за сърцето мазнини.

Ето някои примери за конвенционални функционални храни:

Плодове: плодове, киви, круши, праскови, ябълки, портокали, банани

Зеленчуци: броколи, карфиол, зеле, спанак, тиквички

Ядки: бадеми, кашу, шам-фъстък, ядки макадамия, бразилски ядки

Семена: чиа семена, ленени семена, конопено семе, тиквени семки

Бобови растения: черен боб, нахут, леща

Пълнозърнести храни: овес, ечемик, елда, кафяв ориз, кускус

Морски дарове: сьомга, сардини, аншоа, скумрия, треска

Ферментирали храни: kombucha, kimchi, кефир, кисело зеле

Билки и подправки: куркума, канела, джинджифил, пипер

Напитки: кафе, зелен чай, черен чай

Модифицираните храни са подсилени с допълнителни съставки, като витамини, минерали, пробиотици или фибри, за да увеличат ползите от храната за здравето.

Ето няколко примера за модифицирани функционални храни:

обогатени сокове

обогатени млечни продукти, като мляко и кисело мляко

алтернативи на обогатено мляко, като бадемово, оризово, кокосово и от кашу

подсилени със зърна хляб и тестени изделия

Потенциални ползи

Функционалните храни са свързани с няколко потенциални ползи за здравето.

Може да предотвратят недостиг на хранителни вещества. Функционалните храни обикновено са с високо съдържание на важни хранителни вещества, включително витамини, минерали, здравословни мазнини и фибри.

Функционалните храни осигуряват важни хранителни вещества, които могат да помогнат за предпазване от болести. След въвеждането на желязо в пшеничното брашно в Йордания, например, процентът на страдащите деца от анемия с дефицит на желязо намалява почти наполовина. Подобни мерки са предприети за ограничаване на състояния като, гуша и аномалии на плода при бременност.

Много от тях са особено богати на антиоксиданти. Тези молекули помагат за неутрализиране на вредни съединения, известни като свободни радикали, спомагат за предотвратяване на увреждането на клетките и някои хронични състояния, включително сърдечни заболявания, рак и диабет.

Някои функционални храни също са с високо съдържание на омега-3 мастни киселини, здравословен тип мазнини, доказано намаляват възпалението, засилват мозъчната функция и подпомагат здравето на сърцето.

Други видове са богати на фибри, които регулират кръвната захар и предпазват от състояния като диабет, затлъстяване, сърдечни заболявания и инсулт. Фибрите също могат да помогнат за предотвратяване на храносмилателни разстройства, включително дивертикулит, стомашни язви, хемороиди и киселинен рефлукс.

Подпомагат правилния растеж и развитие. Определени хранителни вещества са от съществено значение за правилния растеж и развитие при кърмачета и деца. Например, зърнените култури, зърнените храни и брашна често се подсилват с витамини от групата на фолиевата киселина, което е от съществено значение за здравето на плода. Ниските нива на фолиева киселина увеличават риска от дефекти на невралната тръба, което може да засегне мозъка, гръбначния мозък или гръбначния стълб. Изчислено е, че увеличаването на консумацията на фолиева киселина може да намали разпространението на дефектите на невралната тръба с 50–70%.

Други хранителни вещества, които обикновено се намират във функционалните храни, също играят ключова роля в растежа и развитието, включително омега-3 мастни киселини, желязо, цинк, калций и витамин В12.

Как да ги включим в менюто

Добре балансираната и здравословна диета трябва да бъде богата на разнообразни функционални храни, включително богати на хранителни вещества като плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни и бобови култури. Тези храни не само снабдяват тялото с необходимите витамини и минерали, но и поддържат цялостното здраве.

Модифицираните, обогатени функционални храни също могат да се впишат в балансираната диета. Всъщност, те могат да помогнат за предотвратяване на недостига на хранителни вещества, както и за подобряване на здравето чрез повишени дози витамини, минерали, фибри, здравословни мазнини или пробиотици.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Свържи се с мен

Сподели с приятели.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Smart Diet © Всички права запазени