fbpx

Преяждането и как да го преодолеем

Woman eating pizza on the desk at work and having stomach problems.

(продължение)

Преяждането е свързано с някои значителни физически, емоционални и социални рискове. Със сигурност може да се твърди, че то дава сериозно отражение върху цялостния здравен статус. 

Склонността към преяждане е свързана с повишен риск за наддаване на тегло и затлъстяване, развитие на диабет и сърдечно и мозъчносъдови заболявания. Съществуват и допълнителни здравословни рискове като проблеми със съня, хронична болка, ментални проблеми и нарушено качество на живот.

Статистика

Повече от 50% от хората със склонност към преяждане имат затлъстяване. Това се дължи на повишеният прием на калории (1). Само по себе си, затлъстяването значително повишава риска за сърдечно-съдови и мозъчно-съдови заболявания, както и тип 2 диабет и рак (2). Други здравословни рискове, свързани с този тип хранително нарушение са проблеми със съня, астма и синдром на раздразненото черво(3, 4, 5). При жените състоянието е свързано с риск от проблеми с фертилитета, усложнения при бременност и развитие на поликистозен овариален синдром (6).

Въпреки, че тези рискове за здравето са значителни, съществуват различни ефективни методи за лечение и повлияване.

Лечение

Планът за лечение на склонността към преяждане зависи както от причините и степента на хранителното разстройство, така и от индивидуалните цели.

Лечението може да бъде насочено конкретно към преяждането, излишните килограми, възприемането на собственото тяло, менталните проблеми или към комбинация от тях.

Възможностите за лечение включват когнитивно-поведенческа терапия, интерперсонална психотерапия, диалектична поведенческа терапия, работа с хранителни и фитнес коучове и лекарства. Тези занятия могат да се провежда индивидуално или в групи.

При някои хора може да е необходима само един тип терапия, докато други може изпробват различни комбинации, докато намерят най-добрата за себе си. Лекар и психолог биха могли да предоставят най-добър съвет за организиране на индивидуален план за лечение. 

Накратко, нека не пренебрегваме наличието на проблема! Преди всичко, важно е да сме честни със себе си и да признаем, че той е там и очаква своето решение. Ето някои възможности:

Когнитивно-поведенческа терапия

Когнитивно-поведенческата терапия (КПТ) при склонност към преяждане анализира взаимоотношенията между негативни мисли, чувства и поведението, свързано с храненето, формата на тялото и тежестта(7, 8). Веднъж установени причините за негативните емоции и модели на поведение, могат да се разработят стратегии, които да помогнат на хората да ги променят.

Специфични за когнитивно-поведенческата терапия са поставяне на цели, самомониториране, редовно спазване на хранителен режим, промяна на мисленето на човек за самия себе си и за теглото си, окуражаване на здравословни навици, които да противодействат на старите (9).

Контролирана от специалист или лекар когнитивно-поведенческа терапия се е доказала като най-ефективния метод за лечение на склонността към преяждане. Според едно проучване, след 20 сесии на КПТ, 79% от участниците са престанали да преяждат, като от тях 59% са запазили напредъка и след една година (10).

Като алтернатива, човек може да бъде научен да спазва самостоятелно КПТ. В този формат, обикновено, на участниците се дава наръчник, който да следват самостоятелно. Този метод може също да бъде успешен при стриктно спазване, но практиката показва, че хората лесно се връщат към старите си навици в този случай.

Интерперсонална психотерапия

Интерперсоналната психотерапия (ИПТ) е базирана на идеята, че преяждането е механизъм за справяне с неразрешени лични проблеми като тъга, конфликтни взаимоотношения, значителни промени в живота или някакви други социални проблеми(11). Целта е да се идентифицира специфичния проблем, свързан с лошите хранителни навици, да се разпознае от човека, след което да се въведат конструктивни промени постепенно, за 12-16 седмичен период.

Терапията може да бъде в групов формат или индивидуално, с терапевт, като понякога може да бъде комбинирана с когнитивно-поведенческа терапия. Има сериозни доказателства, че този тип терапия има краткотрайни и дълготрайни положителни ефекти при редуцирането на преяжданията. Това е единствената друга терапия с дълготраен ефект, която е ефективна колкото КПТ(12). 

Диалектическа поведенческа терапия

Диалектическата поведенческа терапия (ДПТ) гледа на склонността към преяждане като емоционална реакция към негативни изживявания, при които човек няма никакъв друг механизъм за справяне (13). То учи хората да регулират емоционалните отговори, така че да се справят с негативни ситуации от ежедневието без да имат нужда да преяждат.

Четирите ключови аспекта в лечението на склонността към преяждане според ДПТ са съобразителност, развитие на толеранс към напрегнатост, емоционална регулация, интерперсонална ефективност(14).

Поведенческа терапия за загуба на тегло

Поведенческата терапия за редуциране на тегло цели да помогне на хората да отслабнат, което може да намали епизодите на преяждане, поради подобрение в самочувствието и възприятието за собственото тяло.

Целта е да се направят постепенни здравословни промени в начина на живот по отношение на диета и упражнения, както и следене на приема на храна и мислите за храна във всекидневието. Обикновено, човек отслабва с около 0.5 кг. на седмица (15).

Въпреки, че поведенческата терапия за редуциране на теглото е доказала, че може да доведе до отслабване и подобрение на възприятието за собственото си тяло, както и редуциране на заболяванията, свързани с наднорменото тегло, тя не е толкова ефективна самостоятелно по отношение на склонността към преяждане, както са КПТ и ИПТ (16).

Лекарства

Доказано е, че различни медикаменти помагат в лечението на склонността към преяждане и обикновено са по-бързи и по-евтини от традиционната терапия за лечение на това заболяване. Въпреки благоприятният ефект, никое от лекарствата не е толкова ефективно както поведенческите терапии.

Медикаментите, които се използват за лечение на склонността към преяждане са антидепресанти, антиепилептични медикаменти други традиционни лекарства (17).

Проучвания покачват, че лекарствата намаляват апетита, обсесията, компулсията и симтомите на депресия при хората, които преяждат. Възможно е обаче да се получат и нежелани лекарствени реакции и странични ефекти като главоболия, стомашни проблеми, сънни нарушения, повишаване на кръвното налягане и различни ментални разстройства (18).

Как да преодолеем преяждането?

Първата стъпка е човек да се консултира с медицински професионалист. Той ще определи точната диагноза, степента на тежест и ще препоръча най-подходящото лечение.

Като цяло, най-ефективно склонността към преяждане се повлиява от комбиниран подход, който да обхване всички аспекти на заболяването (психически и физически). Най-ефективен като самостоятелен метод е когнитивно-поведенческата терапия.

Независимо от избрания метод за лечение, от изключителна важност е придобиването на здравословен начин на живот и правенето на правилни хранителни избори.

Ето няколко практически съвета за справяне с преяждането:

  • Създай дневник, в който да отбелязваш храненията и настроенията през деня. Така лесно може да се идентифицира взаимовръзката, което е важна стъпка в контрола на преяждането.
  • Практикувай съобразителност/ концентрация върху момента. Това може да помогне човек сам да осъзнае причините на преяждането, а така също да увеличи самоконтрола.
  • Намери някой, с когото да поговориш. Подкрепата е изключително важна, независимо дали е от партньор, семейство, приятели, специални групи или онлайн.
  • Купувай само здравословни храни. Меню с изобилие на храни, богати на протеини, здравословни мазнини (ненаситени), редовно хранене и избор на непреработени храни биха задоволили глада.
  • Стани физически активен. Упражненията помагат за загубата на тегло, подобряват възприятието за собственото тяло, намаляват напрегнатостта и подобряват настроението (19).
  • Осигури си достатъчно сън. Липсата на сън е свързана с по-висок прием на калории и нередовно хранене. Препоръчително е всяка вечер човек да спи по поне 7-8 часа.

Имаше ли съпротиви, докато чете този текст? Върни се там, където ти стана досадно или пък усети, че се напрягаш. Може би именно там е описанието на твоя проблем. Намериш ли го, вече си крачка напред. Ако пък не успяваш, потърси специалист, който да ти помогне да тръгнеш към решението и да остане с теб в най-трудните моменти. Smart Diet е една от твоите възможности. Провери я, като запишеш час за безплатна консултация с д-р Йорданка Господинова.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email

Свържи се с мен

Сподели с приятели.

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on whatsapp

Smart Diet © Всички права запазени